joi, 10 septembrie 2009

Alexa Visarion


Alexa Visarion s-a născut la Băluşeni, judeţul Botoşani, pe 11 septembrie 1947. Este unul dintre cele mai cunoscute nume din lumea artistică românească, Alexa Visarion activând în domeniile teatru, film, fiind însă şi un strălucit scenarist, scriitor şi profesor universitar.

ALEXA VISARION: Am făcut teatru pentru că îţi dă voie să visezi, să cauţi, să explorezi universuri, dar îmi reproşez că de multe ori m-au dominat orgoliul, vanitatea şi n-am putut să fiu aşa cum ar fi trebuit să fiu şi cum voiam. Am depins de multe ori de conjuncturi, într-o viaţă în care îmbrânceala de orgolioşi este un statut al existenţei. Pot să înţeleg că realizarea cea mai mare este că mi-a dat Dumnezeu şansa să fac această profesie pe care o iubesc, profesia de deschizător de drumuri în arta teatrului, nu-i zic regie, că e o meserie. De 40 de ani o fac şi sper să o mai fac un număr de ani, cât o vrea Dumnezeu. Am fost norocos, dar norocul a venit şi dintr-o stare de smerenie în raport cu Dumnezeu.



Este absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică, secţia regie - film. Şi-a făcut debutul în film în anul 1979 cu "Înainte de tăcere", film urmat de "Înghiţitorul de săbii" (1981), "Năpasta" (1982).


Pe scenaristul Alexa Visarion îl regăsim în "Înghiţitorul de săbii", sau "Năpasta", ultimul cu o distribuţie de excepţie: Florin Zamfirescu, Dorel Vişan, Leopoldina Bălănuţă, pelicula obţinând premiul Leul de Aur la Festivalul de film de la Arezzo, Italia.



ALEXA VISARION: Voiam să fac ceva să mă apropie de mine, de ceilalţi, de toţi şi de toate. Încă nu am reuşit, încă sunt un amestec de singurătate şi de comuniune, trăiesc singur într-o dorinţă de solidaritate, ăsta-i chinul meu. Caut dialogul!

Printre alte premii ale lui Alexa Visarion se numără şi Grand Prix-ul obţinut la Festivalul internaţional de teatru, Premiul Aristizza Romanescu al Academiei Române, 2007, pentru artele spectacolului, Premiul UNITER, 2005, pentru întreaga activitate şi, nu în ultimul rând, premiile pentru imagine de film obţinute la Festivalul internaţional de film San Sebastian, Spania, în anii 1975, 1979, 1981.
Alexa Visarion şi-a susţinut doctoratul în teoria şi estetica teatrului în 2001, a fost profesor invitat la University of Wisconsin, University of Texas, la California Institute of the Arts.
A fost invitatul unor prestigioase teatre, cum este Teatrul de Artă din Moscova, Actors Theatre of Louisville sau Teatrul Fontanen/Suedia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu