luni, 5 septembrie 2011

Freddie Mercury (n. 1946)


Farrokh Bulsara, s-a născut pe insula africană Zanzibar, la acea vreme colonie britanică, acum parte a Tanzaniei. Părinţii săi, Bomi Bulsara şi Jer Bulsara erau perşi din India care practicau religia antică zoroastriana. Mercury avea o soră mai mică, pe nume Kashmira.
Mercury a fost trimis în India la vârsta de 7 ani pentru a merge la Şcoala de băieţi Sf. Petru, o şcoală pentru băieţi din Panchgani lângă Bombay. La St. Peter's, a fost un elev strălucit care a excelat la sport şi a învăţat să cânte la pian. La şcoală, a format o trupă, denumită The Hectics, unde el cânta la pian. Tot la St. Peter's a început să-şi spună „Freddie”. Mercury a rămas în India în copilărie, locuind cu bunica şi mătuşa lui. Şi-a completat educaţia în India la St. Mary's (ISC) High School în Mazagon înainte sa se întoarcă în Zanzibar.
La vârsta de 17 ani, Mercury şi familia sa au fost forţaţi să plece din Zanzibar în Anglia ca rezultat a Revoluţiei din Zanzibar. Familia s-a mutat într-o casa mică la periferia oraşului Feltham în afara Londrei. Mercury s-a înscris la Isleworth Polytechnic (în prezent West Thames College) în Vestul Londrei unde a studiat arta. În cele din urmă, a obţinut o diplomă în artă şi design grafic la Ealing Art College, folosind ulterior aceste abilităţi pentru a construi emblema trupei Queen. Mercury a rămas cetăţean britanic până la sfârşitul vieţii.
După absolvire, Mercury s-a alăturat mai multor formaţii şi a vândut haine second hand în piaţa Kensington din Londra şi a lucrat şi la Aeroportul Heathrow. Prietenii din acele vremuri şi-l amintesc pe Mercury drept un elev tăcut şi timid care se arăta foarte interesat de muzică. În 1969, a devenit membru fondator al formaţiei Ibex, care s-a numit apoi Wreckage. Când aceasta s-a despărţit în luna octombrie a aceluiaşi an, s-a alăturat formaţiei Sour Milk Sea ca solist. La începutul anului 1970, s-a destrămat şi acest grup.
În luna aprilie a aceluiaşi an, Mercury s-a alăturat chitaristului Brian May şi bateristului Roger Taylor, care fuseseră în formaţia Smile. În ciuda protestelor colegilor săi, Mercury a ales numele Queen pentru noua formaţie. Tot în această vreme şi-a schimbat şi numele de familie din Bulsara în Mercury.
Freddie Mercury avea o voce deosebită şi distinctivă, incluzând o rază vocală de 4 octave. Deşi vorbea pe tonalităţi de bariton, el cânta majoritatea melodiilor ca tenor. Soprana spaniolă Montserrat Caballé, cu care Mercury a înregistrat un album, a spus că „diferenţa dintre Freddie şi toţi ceilalţi căntăreţi rock este vocea”.


Mercury a compus zece melodii din cele şaptesprezece de pe albumul „Greatest Hits” al formaţiei Queen: „Seven Seas of Rhye”, „Killer Queen”, „Bohemian Rhapsody”, „Somebody to Love”, „Good Old-Fashioned Lover Boy”, „We Are the Champions”, "Bicycle Race”, „Don't Stop Me Now”, „Crazy Little Thing Called Love”, şi „Play the Game”. 
Oricum, prin anii optzeci, toţi cei patru membri ai formaţiei compuneau hituri. Cel mai notabil aspect a melodiilor sale este faptul că acesta introducea în melodii diverse stiluri de muzică, printre care se numărau rock, heavy metal, pop sau disco. În comparaţie cu mulţi alţi compozitori de muzică rock, Mercury tindea să compună melodii complexe. De exemplu, „Bohemian Rhapsody” este compusă din foarte multe note. Pe de altă parte, „Crazy Little Thing Called Love” este alcătuită din foarte puţine note. Deşi Mercury compunea deseori armonii complicate, acesta a declarat că nu ştia să citească partituri muzicale. El a compus majoritatea melodiilor la pian, alegând deseori note greu de realizat de colegul de trupă, chitaristul Brian May.
Axl Rose, solistul grupului Guns 'N Roses vorbea astfel despre talentul de compozitor al lui Mercury: „Dacă nu aveam melodiile lui Freddie Mercury când eram copil, nu ştiu unde aş fi acum. M-a învăţat multe lucruri despre muzică. Mi-a deschis mintea. Nu am avut un profesor mai bun în viaţă decăt el.”
Mercury este recunoscut pentru prestaţiile live, care erau de obicei pe stadioane mari. El a arătat un stil teatral care deseori invoca o mare participare a publicului. Una din cele mai notabile performanţe al lui Mercury cu Queen a avut loc la Live Aid în 1985, când un stadion întreg de 72,000 de oamenii au bătut din palme, au cântat. Performanţa celor de la Queen la acest eveniment a fost declarată de mulţi specialişti drept cel mai bun concert din toate timpurile. Într-o relatare a evenimentelor de la Live Aid în 2005, un critic a scris, „Cei care compun liste cu cei mai buni căntăreţi şi îi plasează pe Mick Jagger, Robert Plant pe primele locuri fac o mare greşeală. Freddie, evidenţiat de prestaţia de la Live Aid, este de departe cel mai «zeu» dintre toţi.”

Formaţia a fost prima care a cântat pe stadioanele din Africa de Sud, depăşind recordul numărului de oameni prezenţi la un concert pe stadionul Morumbi din Sao Paulo în 1981. În 1986, Queen a fost prima formaţie rock care a cântat în spaţiul comunist, unde a concertat în faţa a 80.000 de oameni la Budapesta. Ultimul concert al lui Mercury cu Queen a avut loc în ziua de 9 august 1986 la Knebworth House în Anglia unde a atras în jur de 150.000 de oameni. Starul rock David Bowie, care a participat la Concertul tribut Freddie Mercury şi a înregistrat melodia "Under Pressure" cu Queen a spus despre Mercury: „Dintre toţi căntăreţii rock, Freddie a dus-o peste măsură.” ... „ L-am văzut într-un concert o singură dată, şi după cum se spune, era un om care putea ţine mulţimea în propria palmă. Putea oricând să transforme un clişeu într-un avantaj.”


Mercury cânta la pian în multe melodii cunoscute a trupei Queen. El folosea piane în concerte, iar în studio, diverse alte instrumente asemănătoare pianului. Începând cu anul 1979 a început să folosească sintetizoare în studio. Deşi nu era un pianist strălucit, contribuţiile sale erau de obicei foarte originale, el bătând de multe ori doar ritmul. Printre exemplele notabile pot fi enumerate „Killer Queen”, „Bohemian Rhapsody”, „Good Old Fashion Lover Boy”, „We Are the Champions”, „My Melancholy Blues” şi „Don't Stop Me Now”. Oricum, după spusele colegului de trupă Brian May, Mercury nu era mulţumit de abilităţile sale la pian şi a început să nu mai folosească instrumente. Una din ultimele contribuţii la pian ale lui Mercury a fost melodia „It's a Hard Life” de pe albumul The Works

Pe vremea când era copil, Mercury asculta multă muzică indiană, şi una din primele lui influenţe a fost Lata Mangeshkar, pe care a avut oportunitatea de a o vedea live în India.  

Conform revistei Record Collector, după mutarea în Anglia, Mercury a devenit fan al lui Jimi Hendrix, John Lennon şi The Beatles. Mercury a spus despre Hendrix: „Jimi Hendrix este foarte important. Este idolul meu.” Altă influenţă a lui Freddie a fost actriţa şi cântăreaţa Liza Minnelli. Într-un interviu din 1975, a spus despre Minnelli: „Liza, în termeni de talent, se joacă. Ea are energie şi vigoare, pe care o răspândeşte pe scenă, şi felul în care se transmite publicului constituie o bună influenţă. Se pot învăţa multe de la ea.”  În cele din urmă, Mercury a fost un fan al lui Elvis Presley. El a scris melodia „Crazy Little Thing Called Love” drept omagiu adus lui Presley şi a cântat melodii precum "Jailhouse Rock" în timpul concertelor.






Primul efort al lui Mercury de a produce un proiect solo a fost melodia "Love Kills" lansată în 1984, dedicată filmului Metropolis, al lui Fritz Lang, din anul 1926. Melodia, produsă de Giorgio Moroder, a debutat pe locul 10 topurile britanice (UK charts). Deşi a debutat în top zece din UK Album Chart, Mr. Bad Guy nu a fost considerat a fi un succes comercial în comparaţie cu albumele Queen. Oricum, în 1993, un remix al melodiei „Living on My Own”, un single de pe album, a ajuns pe locul 1 în UK Singles Chart. Cu această melodie Mercury a câştigat trofeul Ivor Novello Award. Criticul Ed Rivadavia descrie Mr. Bad Guy ca fiind „uluitor de la început la sfârşit” şi şi-a exprimat părerea că Mercury „a explorat cu acest album tărâmuri neatinse”. În mare, în album au fost des folosite sintetizoare într-un mod necaracteristic pentru Queen, având însă influenţe de pe albumele Queen Hot Space şi porţiuni de pe albumul The Works
.


Barcelona, înregistrat cu soprana spaniolă Montserrat Caballé, combină elemente de muzică modernă şi muzică de operă. Mulţi critici au fost nesiguri ce să comenteze despre album, iar un critic a numit albumul ca fiind „cel mai bizar album al anului”. Caballé, pe de altă parte, consideră albumul ca fiind unul din cele mai mari succese ale carierei sale. Melodia „Barcelona” a debutat pe locul 8 în UK charts şi a fost un mare hit în Spania.
În plus faţă de cele două albume solo, Mercury a lansat alte single-uri, incluzând versiunea proprie a hitului „The Great Pretender” de The Platters, melodie care a debutat pe locul 5 în Anglia. În septembrie 2006, o compilaţie cu melodii realizate de Mercury în cariera sa solo a fost lansată în onoarea a cea ce ar fi fost împlinirea de 60 de ani ai artistului. Albumul a debutat pe locul 10 în UK Album Chart.
Peste mai mulţi ani, unele albume ale lui Mercury au crescut mult în valoare. De exemplu, un single japonez a melodiei „Guide Me Home” de pe albumul Barcelona valorează acum aproape 1.000 de lire sterline (2.000 de dolari).
Mai multe sondaje de opinie efectuate în primul deceniu al secolului al XXI-lea arată că reputaţia lui Freddie Mercury a crescut după moartea sa. Într-un sondaj din 2002 realizat cu scopul de a afla care este considerat a fi cel mai mare britanic din istorie, Mercury a ieşit pe locul 58 la emisiunea 100 Greatest Britons, realizată de BBC. El figurează şi pe locul 52 într-un sondaj naţional japonez din 2007 al „celor mai influenţi 100 de eroi”. 
În 2006, revista Time Asia l-a denumit „unul din cei mai influenţi eroi asiatici din ultimii 60 de ani”: Articolul scria despre Mercury că a realizat în muzica pop ceea ce alţi indieni—cum ar fi Salman Rushdie şi Vikram Seth – au realizat în literatură: au luat arta colonizatorului şi au reprezentat-o într-o manieră mai bogată şi mai sclipitoare decât credeau alţi anglofoni că se poate."  
În 2008, revista Rolling Stone l-a clasat pe Mercury pe locul 18 în lista primilor 100 de cântăreţi din toate timpurile.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu