marți, 2 noiembrie 2010

Keith Emerson

S-a născut la 2 noiembrie 1944 la  Todmorden, în West Yorkshire şi a crescut într-o staţiune balneară din Worthing, West Sussex, Anglia. Încă din copilărie a studiat muzica specifică vestului, fapt care i-a adus multă inspiraţie pentru a-şi crea propriul stil.  Combinaţiile de muzică clasică, jazz, şi rock au început să-l atragă şi ulterior a devenit interesat de orga Hammond. Acest amestec de elemente este ilustrat în participarea sa la proiectul  Music From Free Creek, unde Emerson  cântă alături de bateristul Mitch Mitchell şi basistul Chuck Rainey având un repertoriu care include, printre alte piese, piese instrumentale ale lui Eddie Harris din "Freedom Jazz Dance".
În 1969, Emerson încorporează sintetizatorul modular Moog în baterie prin conectarea lui la claviatură. În timp ce alţi artişti, cum ar fi The Beatles şi Rolling Stones au folosit Moog în inregistrări de studio, Emerson a fost primul artist care l-a folosit într-un turneu. El este cunoscut pentru abilitatea sa tehnică inclusiv folosind cuţite pentru ajustarea anumitor note ale orgii Hammond în timpul solo-urilor, cântând la orga cu capul în jos în timp ce orga se află peste el şi invers în timp ce stătea în picioare în spatele ei. El a folosit, de asemenea, un dispozitiv special pentru a roti pianul de la un capăt la altul în timp ce el cânta la el. Împreună cu contemporanii Richard Wright de la Pink Floyd, Tony Banks de la Genesis, Billy Ritchie din Clouds şi Rick Wakeman de la Yes, Emerson este în general considerat ca fiind unul dintre cântăreţii de top din era rock progresiv. 


Allmusic se referă la Emerson ca "probabil cel mai bun solist tehnic la clape din istoria rock". Artistul a realizat mai multe orchestraţii rock ale unor piese clasice, variind de la J.S. Bach, la compoziţii ale lui Modest Mussorgsky şi la compozitorii secolului 20, cum ar fi Béla Bartók, Aaron Copland, Leos Janacek sau Ginastera Alberto. Ocazional, Emerson a cântat din opere clasice şi jazz fără să fie acreditat, în special la începutul carierei sale, de la sfârşitul anilor 1960 până în 1972. Piesa "Rondo" aparţinând trupei The Nice este o interpretare 4 / 4 din "Blue Rondo à la Turk" a Cvartetului lui Dave Brubeck, iniţial de 9 / 8. Piesa este introdusă printr-un amplu citat din Concertul italian al lui Bach, în cheia a treia. De fapt, având în vedere improvizaţiile lui Emerson şi Bach, contribuţia lui Brubeck este doar tema de plecare.


"The Barbarian" este puternic influenţat de Allegro barbaro de Bartók, şi "Knife Edge" este practic o piesă în oglindă a  "Sinfonietta" de Janacek. Părţi integrale din piesă au fost luate de
la Bartók, Janacek şi Bach, amestecate cu părţi originale, şi recunoscute ca fiind ale lui Emerson, Lake, Palmer şi Richard Fraser. Prin 1971, cu versiuni ca Pictures at an Exibition şi Trilogy, Emerson a recunoscut pe deplin influenţa compozitorilor clasici, Modest Mussorgsky pentru piesa pentru pian care a inspirat primul album, şi Aaron Copland pentru "Hoedown" pe a doua.


În 2004, Emerson şi-a publicat autobiografia intitulată „Pictures of an Exhibitionist, în care vorbeşte de întreaga sa carieră, în special axându-se pe prima perioadă în care era membru al trupei The Nice şi de momentul în care a fost aprope de operaţie fiind la un pas de a-şi încheia cariera.
Emerson a asigurat muzica pentru o serie de filme din anii ’80, inclusiv „Inferno Dario Argento”,  „World of Horror”, „Nighthawks thriller” şi, mai recent, „Godzilla: Final Wars”. El a fost, de asemenea, pentru o scurtă durată compozitor al serialului animat de televiziune „Iron Man”.


Emerson a lansat o serie de albume solo şi lucrează regulat în prezent cu un alt colaborator Marc Bonilla şi cu producătorul Wechsler Keith. Ultimul album intitulat „
Keith Emerson Band Featuring Marc Bonilla”  a fost lansat în august / septembrie 2008.


În prezent artistul se află într-un turneu în Statele Unite ale Americii cu Greg Lake sub titulatura „Emerson & Lake”.
Ascultaţi
Citiţi fonetic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu