Vă mai amintiți de Ippolit Terentiev, când îl apostrofa
pe prințul Mîșkin? "E adevărat, prințe, că ați spus odată că „frumusețea
va salva lumea”?"
Exact această dilemă (pentru unii) sau speranță (pentru alții) pare a fi ideea centrală a celei mai recente expoziții de pictură și ceramică a artistei Mihaela Cocheci, vernisată la Biblioteca Națională a României din București, în prima seară a Brumărelului din acest 2025, extrem de controversat pentru toată lumea.
Expoziția a reunit aproape 60 de tablouri, cca 30 de
piese de ceramică și, ca o premieră neașteptată, dar binevenită din partea
artistei, aproximativ 30 de picturi pe piatră.
În deschiderea evenimentului,
jurnalistul și criticul de artă Mimi Necula de la TVR Cultural a caracterizat pentru
publicul prezent, într-o manieră succintă și foarte elocventă, arta Mihaelei
Cocheci:
“Se inspiră de la flori, care, și în cele mai vitrege condiții, renasc, de la păsări care, în zborul lor, găsesc mereu drumul spre “acasă”, de la soarele care luminează și încălzește într-o repetitivitate care marchează zilele, anii, mileniile…"
"De la natură ia măsura universalității și o așează pe pânză, de la om, pe cea a perenității, a timpului, Cronos, dar și ca “urmă din trecut”, și le dă formă – le modelează și le coace în cuptoarele pentru a conferi o secundă în plus vieții și fragilității.”
“Dacă în pictură figurativul este cel care reprezintă cheia de interpretare, în ceramică creativitatea este mult mai debordantă. Atât la seriile de pixide, cât și la cele ale vaselor înflorite sau ale destinelor, Mihaela Cocheci contrapune fragilității ceramicii pe cea a rigorii tematice și cromatice.
În timp ce operele
lui Roberto Rizzo folosesc iluzia optică pentru a crea replici realiste ale
naturii, pietrele Mihaelei Cocheci sunt folosite ca niște mici pânze curbate impregnate
cu viziunea sa artistică; peisaje, motive decorative, forme abstracte, unele semănând
cu niște mandale minione și chiar imagini inspirate din desenele rupestre. Pare
că lumea fotorealistă, omniprezentă al lui Rizzo este întoarsă exact pe dos de
ondulismul evident (și patentat) al Mihaelei Cocheci, care și-a adaptat perfect
temele la formele adeseori imperfecte ale pietrei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu